prostatacancer.blogg.se

Operation

Publicerad 2014-07-05 20:26:00 i Allmänt,

Efter ca tre år med PSA tester och biopsier hade sjukdomen förvärrats, det blev dags att gör något åt problemet.
Jag fick välja mellan strålbehandling och operation. Båda har sina biverkningar, jag valde operation. Den stora fördelen med operation är att prostatan tas bort, efter strålning finns det ju risk att ny cancer bildas.
Eftersom jag är mager så går det bra att använda titthålskirurgi. Då skulle jag kunna komma hem redan några dagar efter operationen. Väntetiden var ca 2 månader. Under den tiden tänkte blev det en hel del tankar på livet och döden trots att jag inte är rädd för att dö.
 
Dagen före operationen fick jag träffa inblandad personal från flera avdelningar, det var lite rörigt. Jag missade det sista besöket och fick åka tillbaks. En checklista hade varit bra. Order om att ta spruta, näringslösning och att duscha innan operation fick jag.
 
På dagen för operationen kläddes jag i operationskläder - tror det var en slags rock. Sedan gick jag till operationsavdelningen, hejade på narkosläkaren. Han bad mig lägga mig ned och sa "god natt".
Sedan vaknade jag på uppvakningsavdelningen! Fantastiskt, jag minns inte ett smack. Och tur är väl det...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela